PUSTAKA X - XPLORE, XPAND, XCEL

UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA Sekolah Kebangsaan Kuala Pilah, Sekolah Kebangsaan Senaling, Sekolah Kebangsaan Pusat Juasseh, Sekolah Kebangsaan Ampang Tinggi, Sekolah Kebangsaan Tunku Kurshiah, Sekolah Kebangsaan Ulu Sungai Dua

1. Impak Akademik dan Literasi Maklumat
Peningkatan Minat Membaca: Aktiviti seperti Jom Teroka Perpustakaan dan Bacaan Cerita & Lakonan Ringkas akan membina asas budaya membaca melalui pengalaman menyeronokkan yang tidak terlalu akademik. Ini sesuai untuk pelajar sekolah menengah, termasuk tingkatan 1 (13 tahun), kerana pendekatannya visual dan interaktif.
Kemahiran Literasi Maklumat: Pendedahan kepada koleksi fizikal dan digital perpustakaan membantu pelajar mengenali pelbagai sumber ilmu dan cara mengaksesnya secara berkesan. Ini meningkatkan keupayaan mereka mencari, menilai, dan menggunakan maklumat untuk tujuan pembelajaran.
Pemahaman Teknologi Digital: Objektif program yang memperkenalkan bahan digital melalui pendekatan interaktif akan menyokong kemahiran asas literasi digital pelajar, sejajar dengan keperluan pembelajaran abad ke-21.

2. Impak Sosial dan Kemahiran Insaniah
Peningkatan Keyakinan dan Komunikasi: Aktiviti ice-breaking dengan permainan seperti 2 Truths 1 Lie atau Find Someone Who membantu pelajar membina keyakinan diri dalam berinteraksi, khususnya dalam persekitaran sosial baharu.
Kerjasama Kumpulan: Aktiviti Treasure Hunt yang disesuaikan melatih kemahiran bekerja dalam kumpulan, menyelesaikan masalah secara kolaboratif, dan mengurus tugasan bersama.
Hubungan Sekolah–Komuniti: Program ini mengeratkan jalinan antara sekolah, perpustakaan awam, dan universiti, memperkenalkan pelajar kepada ekosistem ilmu yang lebih luas daripada sekolah sahaja.

3. Impak Motivasi dan Pengalaman Bermakna
Pembelajaran Berasaskan Pengalaman (Experiential Learning): Modul interaktif seperti lakonan cerita rakyat menjadikan pembelajaran lebih menyeronokkan dan relevan dengan minat pelajar muda.
Kenangan Positif di Perpustakaan: Sesi penutup dengan hadiah comel dan sesi foto berkonsep mewujudkan pengalaman emosi positif yang boleh menanam kesetiaan kepada perpustakaan sebagai pusat ilmu.
Pendedahan Awal kepada Institusi Pendidikan Tinggi: Penglibatan pelajar UiTM sebagai fasilitator memberi inspirasi dan model peranan kepada pelajar sekolah, memupuk aspirasi akademik mereka.